Stockrosor


Jag berättade för ett tag sedan att jag skulle måla en låda.

Det är den här lådan jag pratade om



En trälåda som jag planterat några stockrosor i. Alcea ficifolia, flerårig stockros.

När vi åkte runt i Skåne i somras såg man ju dessa vackra stockrosor överallt vid husväggarna.
Då bestämde jag att det ville jag också ha...
Tänk så fint på gaveln på huset.Den perfekta platsen ju!
Men hur omständigt blev inte detta! K pratade om att då måste man minsann hacka med tjälspett och stora traktorn bara för att kunna få till en liten rabatt där.
Då gav jag nästan upp tanken direkt.
Men då kom jag på att det kanske går att plantera dom i en stor låda i stället!
Sagt och gjort. Nu är lådan målad och på plats.
Det är ingen botten, utan jag har lagt en markduk där i stället.
På kanternas insida har jag häftat plast så jorden inte ska ligga direkt mot träet.

Tre stockrosor är nu planterade plus en rosa stjärnfloka.

De ska ju växa upp till tvåmeters höjd så något slags stöd måste jag också sätta upp.


Jag hoppas innerligt att de ska hinna blomma i sommar.
Men just nu ser det ganska hopplöst ut att de ska kunna ränna i väg två meter!
Dom når ju inte ens upp till kanten nu!

Jag har sökt information om hur pass härdiga dom är. Klarar dom vintern i zon 4?
Går det att få dom att blomma även nästa år?
Tyvärr hittar jag inte svar på frågorna någonstans.
Om någon av er har/eller har haft stockrosor i norrland får ni gärna höra av er hur det gick.



Kommentarer