Ont i en sätesmuskel? Jag har botemedlet!

Inlägget innehåller annonslänk för Sportamore


Jag har löptränat väldigt mycket under årens lopp.
Som ung hann jag med sju maror, plus en hel del halvmaror.
Jag slet av en muskel i ljumsken när jag var som allra mest på topp och efter det blev det en väldigt lång rehabiliteringstid.
Jag fick sen barn och efter det har jag inte tävlat mer.
Men löpa kommer jag att göra så länge jag kan stå på benen!

Det svåra har varit att fatta att jag inte längre kan springa som förr.
Kroppen fattar, men inte huvudet!
Det kan gå ganska långa perioder utan någon löpning alls, men utan vidare kan jag dra iväg på en mils löprunda.
Jag VET ju att det är helt galet fel! Men ändå bara blir det...
Muskler och leder är ju inte alls förberedd för en mils löpning utan protesterar såklart hejvilt!
Men huvudet vill inte alls lyssna utan stretar envist på ändå! Tror att kroppen ska hänga med som förr.

Men nu sent omsider börjar jag kunna hantera det här bättre och bättre.
Jag kan nu ge mig ut på en fem kilometers runda och börja GÅ om jag blir trött! Jag måste inte plåga
ihjäl mig bara för att det skulle kännas som ett nederlag att börja gå.
Förr har jag alltid behövt att ha ett mål med löpningen. Någon tävling till exempel.
Nu springer jag bara för att det är kul och för att jag mår så himla bra av det.
Känner mig pigg och stark och får en massa energi.

Man kan dra på sig många olika skador av löpning.
En ganska vanlig skada är ont i en sätesmuskel.
Jag råkade ut för det för många år sedan, men minns inte riktigt hur jag blev av med det då.
Nu dök det upp igen för ca sju år sedan och jag fick så ont när jag sprang så jag var tvungen att sluta med det. Gå promenader gick hyggligt.
Tills jag köpte nya löparskor och gick på massage. Då blev det bra!


I våras var det dags igen. Löparskorna var tre år gamla och det första jag gjorde var att köpa nya.
Ni som har problem - jag säjer bara - köp nya skor först. Ingen idé med behandlingar och annat om skorna inte är bra.
Köp INTE på nätet! Gå till en butik där du får prova ut skon efter din fot och ditt löpsteg.
Det är superviktigt!
Med de nya skorna kände jag skillnaden direkt! Ena benet kom liksom "högre". Båda benen blev jämnlånga. Förmodligen handlar det bara om några millimeter. Skulle tro att jag sliter ena skon lite mer än den andra.
Det ger en snedbelastning som kan vara av stor betydelse om man löptränar mycket.
Det kommer att "nöta fel" på någon muskel någonstans. Typ sätesmuskeln.



När skorna är inköpta skaffar man sig en FOAM ROLLER.
En rulle som man rullar mot musklerna med sin kroppstyngd.
Sitt på rullen precis över den ömmande muskeln. Rulla sakta fram och tillbaka över området.
Man kan känna som en liten bula/knöl där det är som ondast.
Det är där du ska rulla! Stanna rörelsen precis där det gör som ondast med jämna mellanrum.
Tänk krossa, krossa!
Det här kan göra galet ont! Det känns som det ska gå sönder!
Men det gör absolut inte ondare efteråt. Tvärtom!

Kör ca fem minuter varannan dag en vecka. Spring inte den veckan utan gå lugnare promenader.
Sedan är det väldigt olika hur fort man får bukt med detta.
Har man haft ont väldigt länge kan det ta lång tid. Men ge inte upp!

När man kan börja löpträna igen kan man "underhållsrulla" efter löppassen.
Stretcha är också bra!



Rullen har jag köpt på Sportamore . Finns i olika färger.
Verkligen värt sitt pris!!

Det här är ju inget vetenskapligt beprövat, utan bara utprovat och hittepå av mig.

Därför skulle det vara roligt om någon testar det här och hör av sig till mig om det funkar på er också.


Kommentarer