Tvättar kristallkronan



I går när solen lyste in i rummen blev jag påmind om att det är dags att tvätta kristallkronan vi har hängande ovanför matbordet.
Prismorna blir ju lite dassiga av damm och eldande av ljus.

Jag brukar rengöra den höst och vår.
Nu brukar det inte märkas någon större skillnad efter rengöringen eftersom det oftast är mörkt.

När den är nytvättad på våren gnistrar det så fint i prismorna när solen lyser på den.
Det blir som ett "regn" runt väggarna med fläckar i alla regnbågens färger när solen reflekterar mot den.



Jag blandar lite diskmedel med vatten i en sprayflaska och sprayar direkt på prismorna.
Brukar ta en rad i taget för att hålla reda på vart jag är.
Låter det sitta på en stund och torkar sen torrt med en trasa som inte luddar.
Klart!
Det finns olika rön om man ska torka eller inte.
Men jag vill torka bort. Polera. Se det bli blankt och gnistrande!
I bland tar jag bara vanligt tidningspapper om jag inte hittar någon trasa.

Jag behöver inte stå och vingla på någon stege. Enkelt att bara ställa sig på bordet.
OCH försöka komma ihåg att ta bort duken!





Kommentarer