10 JANUARI Inne i vinterbubblan




Direkt efter nyår hamnar jag i värsta vinterbubblan.
Det är då jag inser vad LÅNGT det är kvar av vintern!

November och december brukar susa fram hur bra och lätt som helst.
Det brukar vara mycket att göra mest hela tiden.
Det ska pyntas och pysslas , åka på julmarknader och köpas julklappar. I bland är det snö men oftast inte, så någon vinterkänsla brukar man inte ha direkt.

Men sen. När almanackan vänds till JANUARI!
Ni hör ju!
Vad kallt och vintrigt och mörkt det känns med ens.
Framför allt KALLT!
Som nu!
MINUS 18 grader visar termometern.

Jag veeet.. det BLIR ljusare och ljusare nu. Det syns redan.
Men...ändå. Det är så ofantligt drygt att ta sig igenom januari och februari.
När jag kommer hem från jobbet är det mörkt. Jag vill knappt göra någonting härhemma på kvällarna.
Hamnar oftast framför TV:n. Energin är slut.
Orkar inte börja med några projekt eller flaxa runt på en massa saker.
Fast egentligen borde man göra vissa saker så man slipper det till våren sedan.
Som att bygga en pergola och göra ett staket och måla alltsammans. Det skulle jag kunna göra i mitt "snickarrum".
Men jag brukar tänka som så att man SKA inte göra en massa på vintern..
Kroppen går ner i sparlåga och laddar för den ljusa årstiden.

Som våra förfäder gjorde? Innan det fanns ljus.
Det är ju i stenåldersstadiet vi människor fortfarande är. Kroppsligt alltså.
Så jag fortsätter att göra så lite som möjligt.

Nu längtar jag till soliga ljusa eftermiddagar! Gnistrande snö och dropp från taken.
Långa skidturer i strålande sol från en klarblå himmel. Sittande vid en södervägg med kaffekoppen och solen värmande mot ansiktet.
Grilla korv vid en eld ute på isen.

Men innan dess gäller det bara att överleva!

Och vet ni....det där rackarns fönstret ligger fortfarande utan glas och kitt!

Go`kväll!




Kommentarer