16 JANUARI Vacker stol



En ny sprutmålad stol kan aldrig mäta sig i charm mot en gammal, nött, använd trästol med patina.

Som denna som jag ropade in på auktion för många år sedan.
Om jag inte minns fel fick jag den för en tjuga!
Den ser ut att ha varit målad en gång i tiden, men någon har försökt skrapa bort färgen men inte lyckats helt.
Den ljusgula färgen kan anas i spår och vinklar. Här och var syns också spår av engelsk röd.
Jag har inte gjort någonting alls åt färgen som sitter kvar.
Den är så charmig precis som den är.




Däremot har jag häftat fast en linnehandduk på sitsen.
En hemvävd av K,s mamma och märkt med hennes monogram.

Finns det någon därute som har en liknande stol?
Det skulle vara så kul att få reda på hur gammal den kan tänkas vara.
Är den serietillverkad eller hemmasnickrad?
Hör gärna av er i såfall!


Kommentarer