Skola om tomatplantor


För knappt fyra veckor sedan sådde jag tomater.
Nu är det dags att skola om.
Man måste vara lite försiktig när man tar loss plantorna från burken. Ta isär dom i jorden med en gaffel. Lyft dom INTE i stjälken eftersom den lätt kan gå av. Håll i ett blad istället.

Fyll små krukor med jord. Jag använder vanlig blomjord.
Gör ett djupt hål och stoppa ner plantan så mycket det går.
Den kommer att bli knubbigare då eftersom det växer ut rötter även på stjälken under jorden.

Ställ så ljust som möjligt och helst också lite svalt.
Då ränner dom inte i väg så fort och blir rangliga.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha dem svalt. Varmt i vartenda fönster!


Nu är det bara att vattna och vänta på att de ska växa.
Om någon månad är det dags för nästa omskolning till större krukor.

Nu ska jag byta om och ge mig i väg till månadens syjunta!
Lite skvaller, fika och skrapning av trisslotter!

Kommentarer